mandag 1. august 2011

Hvorfor kopiere andre når du kan finne opp deg selv?


Jeg har lenge hatt lyst til å begynne å strikke etter egne oppskrifter, egne design. Men terskelen til å komme i gang er ganske stor, spesielt når dagene flyr avgårde og man har tusen andre ting som må gjøres. Det er nemlig ikke bare å sitte seg ned i sofaen og strikke i vei etter eget hode; et bra resultat krever litt forhåndsarbeid, ellers risikerer man raskt å lære "the hard way" og må forkaste hele prosjektet etter å ha brukt mange timer på det. Ok, min mamma er en av dem som faktisk kan bare strikke i vei - men jeg er ikke helt der enda.......sånn bortsett fra sokker, da.

Da jeg kom over denne boken fra Kari Hestnes - STRIKK, komponer dine egne plagg trinn-for-trinn - måtte jeg bare kjøpe den. Her er nemlig mye av det vanskelige forarbeidet gjort allerede. Boken er bygget opp av forskjellige deler som trinnvis lar deg konstruere ditt eget plagg. Her kan du mikse og trikse mellom ulike design på halser, bol, ermer etc. Layouten på selve boka er dessuten enkel og lekker, og fungerer som en oppslagsbok - se bare her:



Det beste er kanskje at forfatteren allerede har regnet ut mål utifra ulike størrelser, slik at man velger det designet man ønsker på for eksempel bolen eller ermet, så velger man ønsket størrelse og følger oppskriften. Enkelt og greit, i hvertfall i teorien. Man må likevel ta seg tid til å lese litt og planlegge utfallet først, men jeg håper at min nyinnkjøpte bok kan hjelpe meg på vei. 

Det "advares" riktignok med at boken er ment for viderekommende strikkere, det finnes ingen strikkeskole her. Det er også inkludert flere ferdige oppskrifter på ulike strikkeplagg, etter forfatterens egne oppskrifter. Skal jeg trekke fram noe negativt, må det være disse - som ikke helt falt i smak hos meg. Jeg synes ikke de stod i stil med bokens spenstige layout, og faller vel mer i god jord hos generasjoner over meg igjen. MEN meningen er jo ikke å kopiere andre når jeg kan finne opp meg selv, ikke sant? Skal ikke stå på ambisjonene her, nei.


    Rund hals - et av mange mulige designuttrykk man kan velge til hals. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar