tirsdag 1. mai 2012

Jakke etter eget mønster












Endelig kan jeg vise frem påskens strikkeprosjekt, som jeg nå har fått sydd knapper i. Jakken er strikket i herlig alpakka fra Schachenmayr (Premium Alpaka) i den fineste fargen. Jeg likte garnet godt, selv om det hadde tendenser til å dele seg. Oppskriften er etter eget hode. Hadde en idé om en nostalgisk barnejakke slik jenter ofte gikk i på 1950-tallet. Sluttresultatet ble ikke helt som jeg opprinnelig hadde sett for meg, men er alt i alt fornøyd med resultatet. Det er tross alt første litt større strikkeprosjekt etter eget hode. Skulle jeg endret på noe, ville jeg kanskje ha hatt rundfelling i stedet for raglan. Tror det hadde blitt penere med perlestrikken. 

Jakken er strikket for å vokse i - altså noen cm lengre enn lillejenta mi måler. Den hadde nok blitt mer fastere i formen med et annet type garn enn alpakka, men jeg synes egentlig passformen ble fin. Jeg har i hvertfall gjort en dugelig innsats på opprekking av påbegynte ermer og bol for at den skulle passe, opptil flere ganger. Slitsomt å finne opp mål og mønster selv, men verdt det. Og har man vært flink å skrive ned etterhvert, så har man en grunnoppskrift som er lett å gå ut ifra neste gang.

Jenta mi ble ihvertfall glad for jakken fra mamma - det er det viktigste :)

A cardigan knitted for my daughter, from my very own pattern. All in all I'm happy with the final result. So too is my little girl - and that's what counts.

6 kommentarer:

  1. Denne var rett og slett kjempe fin! Nyedlig farge og fasong :) Og at du har laget mønsteret selv er jo helt fantastisk!

    SvarSlett
  2. Den var knallfin! Kunne tenkt meg en slik i voksenversjon, jeg =)

    SvarSlett
  3. Takk for fine kommentarer fra dere flinke strikkere der ute :)

    SvarSlett
  4. Å Janicken, du er superflink! Tenk helt etter eget hode, jeg er så imponert. Kjempefin!!

    SvarSlett
  5. Så mye fint du lager:) Ta deg en tur på min også:))

    SvarSlett